Die nieuwe gezinsauto, bevalt die nou?

SquareLite_20183522350465.jpgLaatst was ik op een feestje en kwam daar iemand tegen die de verhalen op Papa’s wereld regelmatig leest. Een stoere kerel, zo het lijkt, met een klein hartje. Een ruwe bolster met een papahart. Zo eentje waarmee je als mannen onder elkaar het over spuitluiers hebt onder het genot van een biertje. Hij vroeg me: “Die nieuwe auto van je, daar heb ik verder niks meer over gelezen. Bevalt ie een beetje?”

Daar had hij gelijk in. Enkele maanden terug schreef ik over het afscheid van ons oude autootje en over de aanschaf van de nieuwe. Daarna bleef het erover stil. Tijd dus voor een update, want hoe lekker het wagentje ook op de weg ligt, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Hij zit lekker hoog, we hebben nog nooit zoveel opbergruimte gehad en Nala heeft eindelijk een eigen rustig plekje. Het aantal kilometers op de onofficiële teller is zeer gunstig zodat we nog lang door kunnen. Ok, even een uitleg. Op de officiële teller staat de auto op 350.000 kilometer geregistreerd, maar de nieuwere motor heeft er pas 175.000 gereden. Volgens de keuring mag de teller niet bijgesteld worden omdat het aantal kilometers ook samenhangt met de andere onderdelen in de auto. Als er bij de volgende keuring ineens een heel ander getal in de papieren komt, kan dit een probleem leveren.

We reizen met onze auto het hele land door, maar belangrijker nog rijden we dagelijks meerdere keren richting het werk en terug. Dat is in een week tijd al een flink aantal kilometers. Hemelsbreed wonen we eigenlijk niet ver van het werk af, maar de infrastructuur maakt de route een stuk langer.

Ondanks dat we veel op de weg zitten en heerlijk relax in de stoelen hangen, is de auto niet perfect. Inmiddels zijn we al twee keer langs de kant komen te staan en één keer voor de deur. Er zit een probleem in het koelvloeistofsysteem en de remmen achter zijn een keer vastgelopen. Dit had te maken met de vorige eigenaar die de handrem nooit gebruikte, en wij wel. De remmen zijn opgelost, de koelvloeistof moeten we nogmaals na laten kijken, want die gaat toch wat sneller leeg dan normaal. Reminder, morgen het peil weer even controleren. De laatste keer dat we stilstonden kwam doordat de accu te weinig vermogen had, dat heeft de ANWB verholpen met een nieuwe accu. Dat er toch wat mankementen zijn, nadat we de vorige auto door teveel reparaties weggedaan hebben, is wel een tegenvaller. Het probleem is dat we gewoon echt niet zonder auto kunnen gezien onze dagelijkse ritten.

Pluspunten
* Lekker ruim
* Hij rijdt
* Diesel

Minpunten
* Hij rijdt het meeste van de tijd
* Toch wat reparaties waardoor we de auto tijdelijk kwijt zijn

Blij met de auto? Ja! Helemaal blij? Nee! Maar ik denk dat we voor het budget waarvoor we deze tweedehands wagen gekocht hebben niet uit kunnen gaan van een perfecte bak.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s